שבוע בכפר (טיול לפרובנס - חלק ב')

יום שני, 5 בנובמבר 2012

קמנו בבוקר לשקט, עצים עם עלים כתומים וארוחת בוקר עם המרכיבים האהובים עלינו,
באגט, קממבר, חמאה ו Pain au chocolat טרי וחמים, התחלה מושלמת ליום האהוב עליי ביותר בחופשה
מיה ויונתן מיד קלטו את הסביבה המרווחת, והתחילו להתרוצץ בין הגינה המרפסת והכניסה,
ואנחנו ניסינו לעקוב אחריהם בין ביס באגט לקרואסון.

אני לא יודעת מה הפך את היום הזה במיוחד למושלם,אני חושבת שזה שילוב של המיקום,האווירה והמשפחתיות.
בבוקר נסענו לאקס אן פרובנס, חנינו במרכז העיר באחד החניונים ושמחנו לגלות שבמקרה הגענו ביום שבו מתקיים שוק ענק במרכז העיר שהתחיל בדוכני בגדים והפך לחגיגה של גבינות לחמים, תבלינים פירות וירקות, ובדרך גם נגני רחוב שמשכו את תשומת ליבם של מיה ויונתן שמאוד אוהבים מוזיקה.
Aix en provence
בשוק החלטנו לקנות כבר מצרכים לארוחת הצהריים, ומשם המשכנו לפי התכנון שלי.
 היעד היה הסטודיו של הצייר פול סזאן שהיה במרחק הליכה לפי המפה בספר על פרובנס שלפיו תכננתי את המסלולים היומיים שלנו. המפה שלא מצטיינת בתלת ממדיות לא רמזה לנו שאומנם הדרך לא מאוד ארוכה , אבל היא תלולה ביותר ותוסיפו להליכה גם עגלה ותגלו שעברנו מסע לא קצר רק כדי להגיע לראש הגבעה בעיר מזיעים ומותשים כדי לגלות שהסטודיו סגור. טיפ קטן למתכננים טיול לאזור ... בשעות 12:00-14:00 רוב המקומות בפרובנס סגורים וכדאי לבדוק קודם את שעות הפתיחה, זה נכון לגבי מוזיאונים, אטרקציות שונות ואפילו תחנות דלק. היה חם וכבר היינו עייפים מהדרך המתישה אבל לא היה לנו ( או יותר נכון- לי) שום כוונה לוותר על הכניסה לסטודיו. מון אמור הציע שבזמן שנחכה שהדלת תיפתח, נאכל ארוחת צהריים וכך בראש הגבעה עם נוף על כל העיר, בדיוק בנקודה בה ישב סזאן לפני שנים וצייר (לפי שלט שהיה לידנו ולא לפי הדמיון הרומנטי שלי...) התיישבנו על ספסל לאכול באגט, גבינה ועגבנייה- ארוחה טרייה, פשוטה ומשפחתית. זה היה אחד הרגעים האהובים עליי בטיול, הוא אולי לא היה במסעדה יוקרתית או במיקום הכי יפה אליו הגענו אבל בשבילי הוא היה מושלם.
רגעים קטנים ופשוטים שגורמים לאושר טהור.
בשעה שתיים בדיוק נפתח הסטודיו בו הוצג הריהוט והפריטים אותם צייר סזאן, הסטודיו קטנטן ומספיקות כמה דקות כדי להתרשם ממנו בעיקר כששני בונבונים מנסים לגעת בפריטים השמורים כבר שנים בקפידה ומלחיצים אותנו קלות, אבל השומרת של הסטודיו שקלטה את האנרגיות של מיה ויונתן, המליצה לנו שלא כדאי לפספס סיור בגינה המקסימה ששייכת לבית וכך עשינו. הגינה סובבת את הבית והייתה מקום מצוין לצילומים כשלרגלינו שטיח של עלים כתומים שנשרו מהעצים.

מאקס אן פרובנס המשכנו בטיול שלנו לעבר העיירה Cassis, בדרך לא הפסקתי להתלהב מהמרחבים הירוקים והמושלמים לידם חלפנו, אחת הנקודות היפות שאהבתי בפרובנס הם בתי האבן הישנים כשמסביבם כרמים, מרחבים פסטורליים שמשרים רוגע ושלווה. Cassis היא עיירת נמל קסומה ותיירותית מאוד, התקדמנו ברכב לכיוון הנמל שם גם חנינו והמשכנו ברגל מסיירים ברחובות הצרים, המעוצבים והנקיים להפליא, מתבוננים בחנויות בהן ניתן לראות תוצרת מקומית, אבל היעד שלנו היה אזור המסעדות בנמל שם התיישבנו לאכול וופל בלגי וגלידת וניל.

אבל יש גם ימים בהם לא מסתדר כלום, כזה היה היום השישי לטיול שקיבל את התואר היום המאכזב בכל הטיול...
 הייתי צריכה לדעת שבוקר שמתחיל עם ברז מקלחת קופץ שהתיז עליי מים קפואים לא יהיה מוצלח במיוחד.
 התוכנית לאותו היום היתה ביקור במפעל של חברת הקוסמטיקה ל'אוקסיטן, ומשם להמשיך לאזורים אחרים.
טיפ מספר שתיים  - לא לאחר. אחרי נסיעה של שעה וחצי בדרך מושלמת, יש לציין, דרך שדות לבנדר ושדרות עצים ציוריות מהחווה למנוסק ועוד עשר דקות בהם הסתובבנו בכדי למצוא את המפעל שנמצא באזור התעשייה שליד העיר, הסתבר לנו שאיחרנו לסיור בחמש דקות ולכן לא נוכל להצטרף אליו.
כל כך התאכזבתי שאפילו לא רכשתי כלום בחנות המפעל שאמורה להיות זולה יותר ועם פרצוף עצבני חזרתי לרכב.
אבל אם חשבתם שבזה נגמר היום הלא מוצלח, אתם טועים, הוא המשיך עם החלטה לא נכונה לאן להמשיך ולטייל
מה שגרר נסיעה ארוכה מידי לטעמי עד שהגענו ליעד אותו בחרתי - ארל ונגמר בעשר בלילה כשהגענו לחווה אחרי שהתבלבלנו בדרך במשך שעתיים למרות שהיינו רחוקים מרחק של פחות מ- 10 ק"מ מהמקום.
יום לא מוצלח כבר אמרתי ?
דניאל שראה את הפנים המאוכזבות והמותשות שלי כשהצלחנו סוף סוף להגיע לחווה, החליט והודיע לי שלא מדברים על היום הזה ומבחינתנו הוא לא היה בכלל, ובכל פעם שכבר כן הזכרנו אותו קראנו לו היום העצבני.
מה בכל זאת היה נחמד באותו היום ? הביקור בארל היפה שם חנינו ליד לשכת התיירות והלכנו ברגל לפי המפה אותה קיבלנו, הלכנו הליכה נעימה וקלילה בין האתרים המצוינים במפה, לכיוון נהר הרון וחזרה לרכב,
הרחובות של ארל מדהימים, סמטאות קטנות עם בתים ישנים ואפרוריים ותריסי עץ צבעוניים,
עיצוב מעורר השראה ופטוגני במיוחד שחוזר בהרבה ערים בפרובנס.

רחובות ARLE

ואיפה עוד מומלץ לבקר באזור פרובנס ?
אחד המקומות אותם אני ממש רציתי לראות הוא שוק הדגים במרסיי,
השוק נמצא בנמל, הוא לא גדול במיוחד אבל זאת חוויה להסתכל על הדוכנים המלאים
ומסביבי תקתקו המון מצלמות של תיירים כך שהבנתי שאני לא היחידה שמתרשמת מהמקום.

מרסיי

מהנמל התקדמנו לכיוון הרחוב הראשי שם חלפנו ליד שוק אוכל, פרחים ושוק עתיקות בדרך לארמון Longchamp
שנמצא במעלה הרחוב, המטרה בהליכה לארמון לא היתה ספציפית ביקור במבנה אלא גינה נחמדה עם עצי ערמונים ודשא רחב שידעתי שתהיה מקום מצוין להפסקה נחמדה מהעגלה למיה ויונתן. וככה באמת היה.

בשעות אחר הצהריים המוקדמות כשסיימנו את הסיור במרסיי החלטנו לחזור שוב לקאסיס שאהבנו מאוד,
ולדעתי היא אחד המקומות עליהם לא כדאי לוותר כשנוסעים לפרובנס. היא לא מקום שתבקרו בו שעות, אבל הדרך אליה שמלווה בכרמים ונופים יפים והאווירה הנעימה והרגועה שבה הם שילוב מצוין וכנראה לא סתם ביקרנו בה פעמיים.

עוד מקום שכדאי לסמן במפת ההמלצות הוא שוק העתיקות בL'sle sur la sorgue שנחשב כאחד הטובים באזור,
ולכן כיוונתי את היום בו ביקרנו בעיר ליום ראשון - היום בו נערך השוק, אבל גם אם אתם לא חובבי וינטג'
תוכלו להנות משוק אוכל גדול ודוכנים רבים עם מוצרי קוסמטיקה אזוריים (שחלקם חזרו איתי הביתה והתגלו כמצוינים) מוצרי מזון אזוריים כמו שמן זית, דבש וריבות בקיצור שוק ענק עם שפע פריטים.
שוק העתיקות באזור לא ענק כמו השוק בניס אבל ניתן למצוא בו כלים, שלטי מתכת ישנים, בדים ורהיטים קטנים.

משוק העתיקות ב L'isle sur la sorgue המשכנו לגורד המדהימה ששייכת לתופעת הכפרים התלויים, הסיור בה לא נמשך הרבה זמן אבל הדרך אליה והנוף הנשקף בין המבנים שלה מרהיב ולדעתי אחד מנקודות ה Must
 בטיול לפרובנס. בגלל שאהבנו את גורד וגם שווקים החלטנו לבקר בה שוב ביום בו ידענו שמתקיים בה שוק
 וכך יכולנו שוב להנות מהנופים, המבנים והפסטורליות של המקום.

כרמים בדרך ל-Rousillon

גראס בירת הבשמים אכזבה אותי קצת וכאשר עברנו בה אפילו החלטנו שלא לעצור ובמקום שינינו את התוכנית
 ונסענו לקאן הלא רחוקה.התכנון המקורי היה לבקר באחד מהמפעלים לייצור בשמים ובמפעל הממתקים Florian
 ואז בעיר עצמה. הביקור במפעל בשמים היה אחד החלומות שלי, ותמיד קראתי על "האף" מומחה הריחות שיושב
 במפעל ויכול לזהות אינספור תמציות פרחים וצמחים. בפועל הסיור ב- Parfumerie Fragonard היה מוצלח חוץ מהעובדה שהגענו בשעה 13:00 - הפסקת הצהריים  של העובדים, ובסיור נתקלנו בחדרים ריקים לחלוטין. הסיור היה קליל ונחמד, חצי שעה בערך ולסיום מעבר בחנות המפעל שם לא התאפקנו והתפנקנו בבשמים חדשים.

ממפעל הבשמים המשכנו לכיוון מפעל הממתקים Florian, (נסיעה של כחצי שעה מגראס) שמציע סיור
מ"אחורי הקלעים" של הכנת מוצרים כמו ריבה, שוקולד ופירות מסוכרים. שוב סיור סיור של כחצי שעה בו ניתן להתרשם מהמפעל ובסיום הסיור אי אפשר שלא לרכוש מספר מוצרים מתוקים.
 (הסיור הוא בחינם ואת כל הפרטים ניתן לקבל באתר Florian )

שני הסיורים הם לא מבחינת Must לדעתי, אבל אם אתם באזור כדאי שלא לוותר עליהם.

עלי ורדים במפעל Florian

יכולתי להמשיך ולכתוב על החופשה עוד כמה פוסטים, וגם לצרף עוד תמונות מתוך 350 שצילמתי בטיול,
אבל אני חושבת שהצלחתי להעביר את היופי והקסם של אזור פרובנס ואת העובדה שאשמח לבקר בו שוב.